ТЕМА Машинобудівний комплекс України та світу
РОЛЬ ТА СТРУКТУРА МАШИНОБУДУВАННЯ
УВАГА!!! Дуже багато теоретичного матеріалу. Але немає нічого важкого. Уважно читайте та виписуйте найголовніше.
Машинобудування – найважливіше
із сучасних виробництв матеріальної сфери, значення якого неухильно зростає під
впливом науково-технічного прогресу. Сьогодні неможливо уявити життя людини без
машин: ані на виробництві, ані у сфері послуг, ані у побуті. Створюючи знаряддя
праці, машинобудування саме істотно впливає на темпи й напрями науково-технічного
прогресу в інших галузях господарства, зростання продуктивності праці та ефективність
виробництва.
Машинобудування
як промислове виробництво виникло в ході промислових переворотів в країнах
Європи у ХVІІІ ст. Тоді поняття «машина» (від лат. machen – пристрій) означало технічний
засіб, робота якого ґрунтується на використанні механічного руху з метою виконання
певної роботи або одержання енергії. Перші машини були дуже металомісткими.
Їх основним призначенням було замінити важку фізичну працю людини.
Становлення і розвиток машинобудування
тривало протягом кількох століть. У конструювання нових машин увесь час впроваджувалися
все нові й нові відкриття фізики. Загальносвітовою тенденцією стало постійне
ускладнення машин та розширення їх асортименту.
Металомісткість зменшилася, водночас зросла
праце- та наукомісткість виробництва. Набули розвитку такі новітні виробництва,
як електроніка, робототехніка, біомеханіка, моделювання біологічних систем. Сучасні
«некласичні» машини вже здатні замінити людину під час виконання інтелектуальної
роботи: моделювати будь-які процеси з використанням програмових продуктів, застосовувати
комп’ютеризовані системи автоматизованого проектування та системи безперервного
управління виробничим циклом. Комп’ютери, телевізори, мобільні телефони, радіоприймачі, електронні годинники,
електролампи, побутові прилади, роботи, лазерні верстати – усе це машини.
РОБИМО ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ (записуємо визначення та таблиці)
Отже, машинобудування – система виробництв важкої
промисловості, що складається з проектування, виробництва та експлуатації різноманітних
машин та устаткування.
Сучасні тенденції
розвитку машинобудування. Для створення нових машин широко застосовуються принципи
інженерії, фізики, матеріалознавства. Для цього необхідна спеціальна підготовка
кваліфікованої фахової спільноти.
З розвитком сучасного машинобудування
пов’язане формування у світі технопарків, які поєднують освітні, науково-дослідні,
проектні установи з виробничими підприємствами. Вони забезпечують підготовку та
концентрацію висококваліфікованих спеціалістів, що сприяє якнайшвидшому запровадженню
у виробництво наукових винаходів. Технопарки також забезпечують трансфер технологій –
їх передачу підприємствам для запровадження у виробництво у формі ліцензій, інжинірингу
(консультацій), лізингу (фінансової оренди), створення спільних підприємств
тощо.
У високорозвинутих
країнах успішно діють понад 500 технопарків, зокрема у США, Японії, Німеччині, Великій
Британії, Франції. У зв’язку з бурхливим розвитком виробництва з’явилися технопарки
у Китаї. В Україні з 1999 р. також створюють технопарки: у Києві (зокрема, «Інститут
електрозварювання ім. Є. О. Патона», «Київська політехніка») та Харкові («Інститут
монокристалів»).
Спеціалізація та кооперування у машинобудуванні. Усі
машини і механізми складаються зі з’єднаних поміж собою найпростіших частин – деталей.
Тому в технологічному процесі машинобудування виокремлюють три процеси: виробництво
заготовок – виробництво деталей – складання кінцевої продукції.
Для виробництва кожної машини потрібні тисячі
різноманітних деталей. Їх одержують з різної сировини, використовуючи найрізноманітніше
обладнання та роботу працівників різної кваліфікації. Через те поєднати в межах
одного підприємства весь технологічний процес від одержання заготовок до складання
кінцевої продукції технічно неможливо. Тому основою нормального функціонування машинобудування
є застосування таких форм просторової організації виробництва, як спеціалізація
та кооперування виробництва.
Спеціалізація передбачає зосередження одних
підприємств лише на випуску окремих частин для майбутньої машини або заготовок для
них. Інші – з цих частин складають готову продукцію – машину. Внаслідок
спеціалізації для досягнення кінцевої мети – випуску готової машини – підприємства,
що беруть участь у спільному виробництві, змушені вступати у виробничі зв’язки,
тобто кооперуватися.
У машинобудуванні поширені усі види спеціалізації:
технологічна, подетальна та попредметна.
Технологічна
спеціалізація
|
Подетальна
(вузлова) спеціалізація
|
Попредметна
спеціалізація
|
створення
підприємств для виконання окремих технологічних операцій (процесів), які випускають
заготовки та напівфабрикати для деталей та вузлів майбутніх машин.
|
зосередження
підприємства на виробництві із заготовок певних деталей, вузлів, агрегатів для
використання їх під час складання машини.
|
складання
готових машин з деталей та вузлів, наприклад, автомобільні, тракторні, верстатобудівні
заводи.
|
Таким чином, у виробництві кожної
машини завдяки спеціалізації та кооперуванню бере участь ціла група підприємств.
Лише їх злагоджена робота дає змогу виробляти кінцеву продукцію.
Принципи
розміщення машинобудування
1.
Основними
матеріалами, що використовуються у машинобудуванні, є чавун і сталь, тобто продукція
чорної металургії. Частина машинобудівних виробництв є металомісткими. Але різні виробництва потребують неоднакової кількості
металу. Останнім часом значно зменшилася металомісткість машин. До того ж зросло
використання пластмас, кераміки, композитних матеріалів, а також кольорових металів,
особливо сплавів алюмінію та міді.
2.
Усі машини складаються з деталей. У деяких машин (наприклад,
тепловозів,екскаваторів) деталі дуже великі, їх складання не вимагає високої кваліфікації
працюючих. У інших (літаків, автомобілів) деталі дрібні, а їх кількість становить
сотні тисяч. Такі виробництва вважають працемісткими,
тому що потребують у процесі складання залучення значної кількості трудових ресурсів.
На початку ХХ ст. процес складання полегшив конвеєр, а нині – використання роботів.
3.
Новітні галузі машинобудування (електротехніка, електроніка),
продукція яких швидко морально застаріває, потребують серйозних наукових досліджень
для постійного оновлення асортименту машин. Ці галузі вважаються наукомісткими.
Склад
машинобудування
1. Загальне машинобудування
складається з кількох виробництв, а
саме:
Важке машинобудування випускає гірничошахтне, підйомно-транспортне,
металургійне обладнання (печі, прокатні стани), устаткування для хімічної
промисловості, будівництва, портового господарства, шляхові машини (бульдозери,
екскаватори, катки).
Енергетичне машинобудування виробляє турбіни для електростанцій
різних типів та дизелів, парові котли, дизельні двигуни тощо. Продукція цієї
галузі випускається невеликими партіями або навіть одиничними екземплярами.
Сільськогосподарське машинобудування забезпечує засобами
виробництва рослинництво та тваринництво. Його основною продукцією є комбайни
та інші сільськогосподарські машини. У своєму розміщенні воно орієнтується на
споживача, тобто враховує спеціалізацію сільського господарства певної
території. Так, залежно від спеціалізації рослинництва налагоджено виробництво
різних видів комбайнів. У районах вирощування пшениці та жита –
зернозбиральних, кукурудзи – кукурудзозбиральних, цукрових буряків –
бурякозбиральних. Для потреб сільського господарства також налагоджено
виробництво сівалок, орал, сіножаток, косарок, машин для тваринництва,
кормовиробництва, боротьби зі шкідниками.
Тракторобудування є менш металомістким та більш працемістким. Воно
складає колісні і гусеничні трактори, а також тракторні агрегати.
Тракторобудування у своєму розміщенні орієнтується в основному на чинник споживача.
Верстатобудування займається виробництвом метало- та
деревообробних, автоматичних та напівавтоматичних ліній та іншого обладнання
для підприємств з виробництва машин та виробів з різних матеріалів.
Устаткування для легкої та харчової промисловості виробляється у
багатьох містах, що пов’язано із значними потребами у цій продукції. Це ткацькі
верстати, швейні машини, печі для хліба, обладнання для кондитерських,
маслосироробних, плодоовочеконсервних та інших виробництв.
2. Виробництво транспортних засобів.
У зв’язку з
інтеграційними процесами у світі в наш час розвивається стрімкими темпами
транспортне машинобудування. Воно займається виробництвом різноманітних
транспортних засобів і вирізняється своєю працемісткістю. Тому підприємства
здебільшого тяжіють до великих міст, де є кваліфіковані трудові ресурси.
Залізничне машинобудування є однією з найстаріших галузей
машинобудування. Воно історично склалося у тих районах, де була розвинута
мережа залізниць. Виробництво є достатньо металомістким, тому його
підприємства орієнтуються на сировинний чинник. Складниками залізничного машинобудування
є локомотиво- та вагонобудування.
Суднобудування є найстарішим з виробництв транспортних
засобів. Воно є матеріаломістким, але максимально наближене до
споживача готової продукції, тобто морських та річкових портів.
Суднобудування займається будівництвом та ремонтом суден усіх типів: вантажних,
пасажирських, рибопромислових, військових, а також інших плавучих споруд.
Автомобілебудування є новішим
виробництвом, яке з’явилося на початку ХХ ст. після того, як компанією
«Форд» був вперше в світі застосований автоскладальний конвеєр та почалося
масове виробництво автомобілів. Автомобілебудування є значним споживачем
різних видів сировини: листового стального прокату, чавунних деталей,
кольорових металів (для виробництва карбюраторів, радіаторів), каучуку (для
шин), скла, фарб тощо. Тому воно вирізняється великою капіталомісткістю.
Але основні витрати йдуть на робочу силу внаслідок процесу складання. Отже,
основним у розміщенні виробництва автомобілів є чинник трудових ресурсів.
Для здешевлення продукції в наш час високорозвинуті країни займаються лише
розробкою нових моделей автомобілів та деталей для них, а працемісткий процес
складання переносять до закордонних фірм з дешевшою робочою силою. Нині
автомобілебудування виробляє величезний асортимент машин: легкові, вантажні, автобуси,
тролейбуси, мотоцикли, мопеди, велосипеди.
Авіаракетобудування – найновіше найбільш науко- та
капіталомістке виробництво транспортного машинобудування. Воно
використовує практично усю продукцію інших машинобудівних виробництв. Дане
виробництво передбачає складання повітряних і космічних літальних апаратів та
супутнього устаткування. Авіаракетобудування розвивається переважно у
високорозвинутих країнах, де існує потужна наукова база та висококваліфіковані
кадри.
3.
Точне машинобудування.
Приладобудування
Електротехнічне машинобудування
Електроніка
У другій
половині ХХ ст. з’явилося найбільш наукомістке та найменш металомістке
точне машинобудування. Воно дало світу новітню продукцію приладобудування,
електротехніки і особливо електроніки. Продукція виробництв цієї групи є
винятково різноманітною: оптичні прилади, персональні комп’ютери,
радіоелектронні засоби, авіаційні прилади, засоби зв’язку, волоконна оптика,
лазери, годинники, обладнання для вимірювання, дослідження та навігації,
трансформатори, силові кабелі, медичне обладнання, холодильники, електронна апаратура
побутового призначення для приймання, записування та відтворювання звуку й
зображення тощо. Ці виробництва спочатку з’явилися в Європі, США та
Японії, а потім їх було перенесено також до нових індустріальних
країн Азії та Латинської Америки зважаючи на дешеву робочу
силу. Розміщується точне машинобудування у районах високої технічної
культури, що мають висококваліфіковані кадри, експериментальні бази,
науково-дослідні інститути.
ЗАВДАННЯ. Користуючись картами атласу "Машинобудування світу", "Машинобудування України" заповніть таблицю
Галузь
машинобудування
|
Центри
спеціалізації в світі
|
Центри
спеціалізації в Україні
|
Важке
машинобудування
|
||
Енергетичне
машинобудування
|
||
Сіль-госп
машинобудування
|
||
Тракторобудування
|
||
Верстатобудування
|
||
Залізничне
машинобудування
|
||
Суднобудування
|
||
Автомобілебудування
|
||
Авіаракетобудування
|
||
Приладобудування
|
||
Електротехніка
|
||
Електроніка
|
ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ВІДЕО Машинобудування світу
ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ВІДЕО Маш-буд України
Виконайте тест за посиланням, наданим нижче.
Немає коментарів:
Дописати коментар