6 біологія №3 "Плід, поширення плодів"


ТЕМА: Плід, поширення плодів.
Лабораторне дослідження 10 "Будова плода"

Мета: Ознайомитися з поняттям плід, дати йому характеристику; визначити особливості в зовнішній і внутрішній будові плодів; розвивати вміння визначати різноманітність плодів і класифікувати їх за особливостями будови.  

Для того, щоб перейти до нової теми пропоную повторити минулий матеріал та  трохи пограти. Переходьте за посиланнями

Гра "Розмноження рослин"

Гра "Різноманітність дводольних"

Гра "Насіння"

Гра "Будова однодольної насінини"


Робимо опорний конспект (тільки найголовніше!!!!)
Притча про цибулину Як правильно говорити: одна картопля або одна картоплина?
Чи можна цибулину, коренеплоди та бульби віднести до плодів? 

Відповідь обгрунтуйте.
НІ, не можна!!!!  Тому що лише плоди мають насінини, в інших органах (коренеплодах, бульбах, цибулинах) його немає.

ü Цікаві факти про плоди 
1.      Стародавні греки вчинили правильно, коли до сузір’я олімпійських богів додали богиню землеробства. Адже навіть верховний бог Юпітер не міг жити без хліба. А що вже прості смертні!
2.      Ботаніки вважають, що пшениця не тільки основна, але й найдавніша зернова культура. Її плоди – зернівки – можуть тривалий час зберігати свою схожість, не втрачати смаку. У давніх житлах у Швейцарії знайшли зерна віком 4 тис. років, а в Єгипті в піраміді Дашур заховані в камінні вони пролежали 5300 років!
3.      Багато створено легенд і міфів створено у різних народів про різноманітні плоди, а дні збору врожаю перетворилися в свята. У Древній Елладі, наприклад, яблуко вважалося символом любові і присвячувалося богині краси Афродіті.
4.      Стародавні германці вірили, що дерева ці користуються заступництвом усіх богів - навіть блискавки їх не чіпають, і тому оточували свої житла яблуневими садами.
5.      Про золоті «молодильні» яблука розповідають і слов'янські народні казки.

Запишіть визначення
Плід - це видозмінена в результаті запліднення квітка.  В основному він утворюється із зав’язі маточки, але інколи в його утворенні беруть участь інші частини квітки. 
Або плід – генеративний орган рослин, що розвивається із квітки.  
Будова плоду. Плід складається з насінини та оплодня. Оплодень утворюється из стінок зав’язі маточки. В оплодні розрізняють три шари:
- зовнішній – екзокарп,
- середній – мезокарп,
- внутрішній – ендокарп .  Оплодень захищає насіння від низьких температур, висихання, механічних пошкоджень, а також сприяє поширенню насіння в природі.
Кістянка — Вікіпедія
    ЗАМАЛЮЙТЕ БУДОВУ ПЛОДУ У ЗОШИТ

   Тепер ви вже знаєте будову всіх органів рослин і вам не важко буде знайти у невеличкій казці біологічну помилку. Лови помилку!
Одного літнього сонячного дня, проходячи повз городні зарості, я почула суперечку.
-      Я –  королева всіх плодів. Я соковита й солодка, як ніхто, сказала Гарбузина, повертаючи свій жовтий бік до Сонця.
-          Ні, я, - заперечила Картопля. – Мене варять, мене труть, пироги з мене печуть.
Круглобокий Баклажан аж посинів від злості.
-        У нашому роду ніколи не виникали подібні суперечки, -сердито промовив він.
Довго вони сперечалися, уже зовсім стемніло, але так і не дійшли спільної думки.
-               Знайдіть у казці біологічну помилку.
       
Плоди можуть відрізнятися за формою, забарвленням, розмірами, вмістом води, кількістю насіння. 
За характером оплодня розрізняють сухі та соковиті, а за кількістю насінин плоди поділяють на однонасінні та багатонасінні

Запишіть у вигляді схеми з видами плодів та 1-2 прикладом
                                    За оплоднем плоди бувають
                      1. Соковиті                                       2. Сухі
Соковиті   плоди – це плоди з м’ясистим соковитим оплоднем, у якому міститься 70-80% води. До соковитих плодів належать: 
кістянка ( вишня, слива, черешня, персик), 
ягода (смородина, помідори, картопля, виноград, баклажан), 
яблуко( груша, айва, горобина, яблуня), 
гарбузина (гарбуз, кавун, диня, огірок), 
помаранча (апельсин, мандарин, лимон), 
суничина (суниці, полуниці, клубника), 
багатокістянка (малина, ожина).

Сухі плоди – плоди, у яких оплодень сухий шкірястий або здерев’янілий, із незначним вмістом води. 
Вони бувають розкривними та нерозкривними, багатонасінними й однонасінними. До сухих плодів належать: 
зернівка (пшениця, жито, ячмінь, овес), 
сім’янка (соняшник, кульбаба, жоржина),
горіх (ліщина, гречка, бук, береза, в’яз, граб, щавель) – це все нерозкривні однонасінні плоди.
До сухих розкривних багатонасінних плодів належать:  
листянка (півонія, магнолія, сокирки), 
біб (квасоля, горох, акація), 
стручок (редька, капуста), 
коробочка (мак,  блекота,  дурман, дзвоники, розрив-трава, герань).
Отже, сухі плоди відрізняються за кількістю насінин, характером оплодня та особливостями його розкривання.
ПЛІД - КВІТКОВА РОСЛИНА - Біологія 6 клас - Костіков І.Ю. - Освiта ...



ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ВІДЕО 

Виконання лабораторного дослідження  № 10.

    Тема: «Будова плода» ( в робочому зошиті)
Мета: ознайомитися з будовою плодів на прикладі яблука та волоського горіха.
Обладнання й матеріали: натуральний плід яблука, горіх, препарувальний набір, підручник.                                                  
Кроки дослідника:
1)розгляньте соковитий плід яблука. Зверни увагу на шкірястий зовнішній шар стінки плода;
2)розріж плід навпіл;
3)розгляньте середній та внутрішній шари. З'ясуйте, які вони — м'ясисті чи дерев'янисті;
4)розгляньте сухий плід горіха. Зверни увагу на  зовнішній шар стінки плода;
5)розкрий плід;
6)розгляньте середній та внутрішній шари. З'ясуйте, які вони — м'ясисті чи дерев'янисті.
7) намалюйте у розрізі сухий плід, з яким ти ознайомився. Підпиши шари. (див на мал. соковитого плоду у зошиті).
    Способи поширення плодів і насіння
    Вітром (анемохорія): в плодів і насіння невелика маса, інколи наявні крилоподібні вирости. Так поширюються плоди та насіння берези, клену.
    Водою (гідрохорія): завдяки виростам, заповненим повітрям, плоди та насіння цих рослин не тонуть. Так поширюються плоди стрілолисту, осоки.
    Тваринами (антропохорія): завдяки шипам та гачечкам насіння та плоди прикріплюються до шерсті тварин або одягу людини. Таким чином поширюються плоди та насіння в омели, лопуха.
    Саморозкидання (автохорія): скажений огірок, люпин, караган самі розповсюджують своє насіння.

ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО







ЗАВДАННЯ. Повторити теми "Запилення та
 запліднення", "Насінина", "Плід" на 
перевірочну роботу.

Конспект та практичну роботу сфотографуй та відправ фото за посиланням.

https://forms.gle/Ej7sLvk7mum6A2d36

5 коментарів: